Podzemní letecká továrna


26. března 2012, autor Eva,



Minulý rok jsme k Ježíšku dostali originální dárek, a to prohlídku podzemní továrny v obci Janská. Akce byla naplánována na březnový termín a avizovali nám, že to trvá čtyři hodiny. Docela jsem se toho času zalekla a říkala si, co tam proboha budeme celou tu dobu dělat.
Moje obavy byly zcela zbytečné, uteklo to v pohodě a ještě mě to bavilo. Netrávíte celé čtyři hodiny v podzemí, ale přecházíte po povrchu od jednoho vchodu k druhému a také kousek popojíždíte autem. Provázející pan Hunčovský nedrmolí monotónně výklad jako někteří průvodci na zámcích, takže ho opravdu posloucháte a vnímáte, co říká. Prohlídky hradů a zámků vám brzy splynou v jedno, a i to jedno se časem vykouří z hlavy, kdežto historii podzemních prostor v Rabštejnském údolí hned tak nezapomenete. Už jen z toho důvodu, že 4,5 km podzemních štol vybudovali vězni z koncentračního tábora v Rabštejně za neuvěřitelných osm měsíců. Také jich při práci mnoho zahynulo.
Původně zde byla přádelna bavlny, kterou v roce 1860 založil Franz Preidl. Továrna veleúspěšně šlapala, Preidl vyvážel bavlnu do celého světa a císař Franz Josef ho za rozmach celého regionu povýšil do šlechtického stavu. Po první světové válce však přišla krize, firmy začaly krachovat a mezi ně patřila i zdejší přádelna.
 
Erb Franze Preidla von Hassenbrunn:
 
 Pták v erbu představuje havrana, německy Rabe, Rabštejn (německy Rabstein) znamená „havraní skála“. Tehdejší němečtí obyvatelé tak pojmenovali skalní masív, v němž se později vybudovala podzemní továrna. 
 
Německá firma Weserflugzeugbau Bremen (WFG) využila v roce 1942 budovy bývalých přádelen a ve strategicky skrytém údolí kolem řeky Kamenice zřídila leteckou továrnu pro výrobu součástí letadel Junkers a vrtulníků FA-223. Vzniklo zde 11 montážních hal, v nichž pracovalo přes 6000 dělníků, mistrů, konstruktérů i šéfů výroby. Většinu pracovníků továrny tvořili totálně nasazení dělníci.
 
Bývalá přádelna:
 
Koncem srpna 1944 vznikl v Rabštejně koncentrační tábor a vězni tohoto tábora vyrubali do skalního masívu na přelomu let 1944 a 1945 podzemní továrnu. 
 
Do podzemní letecké továrny vedlo více vchodů:
 
 
 
 
Podzemní štoly:
 
 
 
 
 
 
 
Kříž na památku vězňům koncentračního tábora:
 
Vzduchotechnika nejen, že přiváděla vzduch, ale odváděla z podzemí skoro 50 % vlhkosti.
 
 
Po válce objekt převzala ČSA a do 90. let jej používali ženisté jako své sklady.
 
 
Auty jsme se přesunuli k podzemním cisternám, které využívala za okupace sovětská vojska. Bylo zde 12 tanků o celkovém objemu 8 tisíc kubíků,  což je 8 milionů litrů paliva. Po odchodu Rusů cisterny zakoupila firma, která devět tanků rozřezala, a tyto nakonec skončily ve sběru.  Zbývající tři, ke kterým byl horší přístup, zůstaly nedotčeny,  ovšem i zcela nevyužity. Konají se zde pouze prohlídky.
 
Vchod k cisternám:
 
Dno po odstraněné cisterně:
 
Cisterna:
 
 
Pokud se chcete do rabštejnského podzemí podívat, kontaktuje pana Hunčovského na   http://www.podzemirabstejn.cz
Do podzemí prý můžete i se psy. Jo, a měli byste mít s sebou baterky, v podzemí nejsou žádná světla.
  

 







Zařazeno v kategorii Postřehy, Reportáže, cestování



Počet komentářů na “Podzemní letecká továrna” - 4


    Katka   (26.3.2012 (16.40))

    Zajímavé. To by mohlo zajímat mého muže..


    fotoeva   (26.3.2012 (20.07))

    Evi super...


    Radka V.   (27.3.2012 (20.01))

    Jako vždy skvělá reportáž...pokaždé se dozvím něco zajímavého o čem jsem nevěděla. Ještě že Tě máme o)))


    eliah bruno   (28.3.2012 (15.58))

    su ges tiv ní....



Přidat komentář

Pro vložení komentáře je třeba být přihlášen/a




Copyright © 2010 Literární net Sůvička