Literární web Sůvička
Soukromé pasti – Útěk
Eva
Další pokračování Soukromých pastí pod názvem „Útěk“ mě zklamalo. A nezachránil to ani poutavý námět, ani můj oblíbenec Vojtěch Dyk v hlavní roli či účast Heleny Houdové. Možná to bylo tím, že minulý díl pod názvem Manželství nebo život nastavil laťku příliš vysoko jsem a že jsem byla příliš natěšená.
Příběh vypraví o začínajícím fotografovi Jakubovi. Miluje Petru, rovněž fotografku, a plánují svatbu. Během Petřina pobytu v Barceloně si Jakuba „vyhlédne“ cílevědomá Anežka, která jej de facto svede. Petra odhalí nevěru a pro pokračování dalšího vztahu si klade podmínku, že s ní Jakub musí odletět do Barcelony, i když to pro něho bude znamenat přerušit slibně se rozvíjející kariéru. Poté, co si Jakub koupí letenku, Anežka mu oznámí, že je těhotná. Jakub opouští Petru, bere si Anežku, a když se jim narodí dítě, z manželství „uteče“, protože se v něm „dusí“ a chce se věnovat „opravdovému umění“. Tolik ve zkratce děj.


Zdroj: http://www.topvip.cz/wp-content/backup-img/uploads/2011/08/Soukrome-pasti-Utek_06-550×388.jpg
A teď, co se mi nelíbilo:
- Příliš dlouhá expozice. Seznámení diváka s velkou láskou Petry a Jakuba bylo vleklé, věčné objímání, pusinkování, muchlování a neustálé „ťuťu ňuňu“ bylo až únavné. Roztahané byly i pasáže, kdy se hrdinové ocitali na střeše, některé bych zkrátila či zcela vynechala.
- Vojtěch Dyk byl nevýrazný, bez emocí, nemastný neslaný. Všichni ostatní herci jej přehrávali, zejména Jiří Mádl.
- Zápletka, jak Anežka nahání a užene Jakuba, byla zpracována velmi naivně a nepřesvědčivě. Navíc Anežka ze začátku vystupuje jako ta, která mu pomáhá v uměleckém rozjezdu, a poté se změní v úplnou a nechápavou „slepici“, kterou zajímají jen tapety do bytu.
- V okamžiku, kdy se Jakub začíná stávat renomovaným fotografem, se ožení a má rodinu. A začne brát podřadné kšefty kvůli penězům. Myslím, že fotograf, jehož práce se vystavují až v New Yorku, toto nemá zapotřebí, ten bere jen dobrou práci za velmi dobré peníze a nemusí „čučkařit.“
- Postava Jakuba jedná značně iracionálně. Zprvu se zachová jako „správný chlap“ a vezme si ženu, kterou nemiluje, jen proto, že je těhotná. Nakonec ji opustí, protože chce dělat svou kariéru. Ale pokud toto udělá v okamžiku, když ji a své dítě jde navštívit do porodnice, tak to musí být „óbr“ svině. Na to neexistuje žádná omluva, i kdyby mu nabízeli focení celé Obamovic familie.
- Autoři nám podsouvají, že pokud někdo chce dělat „velké umění“, nemůže mít rodinu. Což je blbost. To by nám ten „umělecký svět“ brzy vymřel. I divocí rockeři pokračovali v kariéře s normálním rodinným zázemím. Viz Ozzy Osbourne.
- Podivná byla postava jeho kamaráda, jakéhosi novodobého Vocilky, kterého perfektně hraje Jiří Mádl. Nepochopila jsem, zda to byl osobní manažer či zástupce nějaké agentury.
- Jakub bydlí v naprosto úžasném bytě, odkud je vstup na střechu a z té je nádherný výhled na Prahu se žižkovským vysílačem v pozadí. Tento byt prodá a přestěhuje se řadového domku kdesi v satelitu, na který si vezme hypotéku. Po prodeji tak luxusního bytu na tak atraktivním místě by v žádném případě nepotřeboval žádnou hypotéku.
Celý příběh mně přišel příliš prvoplánový, klouzal po povrchu. Řešil věčné dilema mezi rodinou a profesním rozletem, ale řešil ho špatně. To, co provedl Jakub Anežce ho kvalifikuje do řady „záporáků“, i když to tak asi nebylo myšleno. Ale já to tak chápu. Proto se mi to asi nelíbilo.
Zařazeno v kategorii Knihy, recenze, Postřehy